Berre zijn start in de peuterklas.

In het vorig blogbericht had ik vermeld dat Berre in september startte met school.

Sinds eind september krijgt hij ook GON. Hij krijgt dat 3 lesuren. Normaal zou hij recht hebben op 4 uur, maar met het M-decreet (lees: de besparingen in het onderwijs) is dat een uurtje minder geworden. Nu, ik denk dat dat voor Berre wel voldoende is.

Hij is steeds heel enthousiast over ZIJN zorgjuf. Ik zei al tientallen keren dat het GON-juf is, maar soit. Hij geniet vooral van die extra aandacht die hij krijgt, maar is die dag ook altijd zeer moe. Hij kiest er in de klas meestal voor om te spelen. Als hij een knutselwerkje moet doen, kiest hij daar liever niet voor. Fijne motoriek… Het vraagt extra inspanning voor hem.
Thuis doet hij dat allemaal wel eens graag hoor, maar wij doen dat uiteraard minder dan op school. Al werd hij hier ooit eens boos omdat de papa netjes binnen de lijnen kleurde en hij dat niet kon. Kapot ging zijn tekening. Hij wil het ook allemaal zo goed doen.

De GON-juf werkt aan verschillende dingen: fijne motoriek, tastzin ontwikkelen, sociale vaardigheden. Berre is op zich wel een sociaal kind, maar kan het niet verdragen dat andere kindjes té dicht bij hem komen. Dan duwt hij ze weg. Hij beseft niet dat hij wel altijd zeer dicht gaat om hen goed te kunnen zien. Dus dat is een beetje moeilijk.
Hij valt ook op met zijn rode brilletje. De kindjes kennen hem allemaal, maar hij herkent hen niet altijd. De thuisbegeleidster ging eens met Berre in alle klassen rond en gaf uitleg in de andere kleuterklassen. Berre had een enorme schrik om omver gelopen te worden op de speelplaats. Sedert de thuisbegeleidster de andere kleuters eens een simulatiebril liet opzetten en uitleg gaf over dat Berre altijd heel dicht komt om iets te kunnen zien gaat dat precies beter. De grote kleuters weten dat ze nu moeten opletten voor Berre. Er zijn er zelfs een paar die hem ’s morgens helpen om hem naar de rij te brengen en ik hoorde al dat hij in de speeltijd soms speelt met wat grotere kleuters.

De turnlessen gaan ook naar behoren. Het is moeilijker voor hem, maar tijdens vrij spel beweegt hij mee tussen andere kindjes en de opdrachten voert hij op zijn manier uit. Het is vooral belangrijk dat Berre voorspelbaarheid krijgt of wat extra uitleg krijgt over wat er gaat gebeuren.
Eigenlijk staan wij daar zeer weinig bij stil, dat is een automatisme en evidentie voor ons.

Hij wordt aanvaard en gaat graag naar school. Dat is voor ons het voornaamste.
Als hij thuiskomt van school vertelt hij wat hij deed in de klas en ook wat andere kindjes deden. Als iemand niet flink was zal hij het wel zeggen, ook over zichzelf. Want dat is een belangrijke, we willen niet dat Berre gezien wordt als ‘dat dutske dat niet goed kan zien’. We willen dat hij evenwaardig is aan andere kleuters en als dat nodig is ook eens in de hoek moet staan, dat moet hij hier thuis ook soms.

Wij willen van Berre een positief ingestelde persoon maken, iemand die geniet van het leven. Ik beschrijf hier hoe vlot het gaat, maar evidente dingen kosten Berre een pak meer energie dan voor ons.

Enkele voorbeelden:
– Zijn jas op school hangt aan de eerste kapstok met zijn symbooltje. De andere kindjes mogen hun jas hangen waar ze willen zonder symbooltjes. Voor Berre is dat te moeilijk. Hij zou elke jas moeten afgaan en scannen of het al dan niet zijn jas is.
– Berre ‘leert’ obstakels uit het hoofd. Hij neemt gekende opstapjes zeer vlot, dat je niet zou geloven dat hij slechtziend is, toch kost dat veel energie voor hem. Hij slaat omgevingen op in zijn hoofd.
– Berre kan geen prenten overzien in 1 oogopslag. Als hij voor het eerst een prent ziet, scant hij naar de essentie van de pagina. Hij kan vertellen wat hij ziet. Berre is ook zeer geïnteresseerd in details, maar dat vraagt tijd. Eens hij een prentenboek goed kent, weet hij ook wat er op welke prent staat. Hij linkt veel dingen aan elkaar. Het kind heeft echt een olifantengeheugen. Ik sta er heel vaak versteld van.
– Berre voelt en ruikt meer. Dit nog niet heel lang. Zijn andere zintuigen ontwikkelen zeer goed. Als ik tegen het lief heel stil praat als we in de keuken zijn en hij speelt in de living, dan kan hij dat vaak herhalen. Eten doet hij liefst met zijn handen. De kleur van appelmoes, aardappelen, bloemkool zal met zijn rode bril niet veel grijswaardeverschil geven. Hij voelt dan graag. Eens hij weet waar het ligt zie je hem smullen. Al gebeurt het dat, als hij met zijn lepel eet en er een stuk bloemkool op ligt, terwijl hij aardappel verwachtte dat hij het uitspuwt.

Uiteindelijk valt dat mee, al zal ik hier nog wel zaken vergeten die voor ons vanzelfsprekend zijn dat we dat aanpassen, maar het loslaten is voor mij aartsmoeilijk.

Klaar om te vertrekken (geen zin om te poseren voor een eerste-schooldag-foto)
Klaar om te vertrekken (geen zin om te poseren voor een eerste-schooldag-foto)

 

Zelfgemaakte boekentas door mama. Patroon: Hazel van Pand42 Stof van bij Pieke Wieke
Zelfgemaakte boekentas door mama.
Patroon: Hazel van Pand42
Stof van bij Pieke Wieke

 

Berre na een halve dag school...
Berre na een halve dag school…

 

Als het niet regent gaan we met de fiets. De 3de helm die we kochten wou hij opzetten. Dan is Berre een koe...
Als het niet regent gaan we met de fiets.
De 3de helm die we kochten wou hij opzetten. Dan is Berre een koe…

 

img_1560
Foto genomen door Berre zijn juf.

 

Foto genomen door Berre zijn juf. Samen met de GON-juf proppen maken en inwrijven met behangerslijm. Tactiel niet zijn favoriete activiteit aan zijn gezicht te zien!
Foto genomen door Berre zijn juf.
Samen met de GON-juf proppen maken en inwrijven met behangerslijm. Tactiel niet zijn favoriete activiteit aan zijn gezicht te zien!

 

img_1820
Foto genomen door Berre zijn juf. Veel te schattig vind ik hem hier!

 

Liefs,
Joke

2 thoughts on “Berre zijn start in de peuterklas.

  1. Amai, zoals je er zo over vertelt dringt het pas echt door op welke vlakken Berre gehinderd is. Ik zou daar helemaal niet bij stilstaan. Zeer confronterend, maar tegelijk ook een uitdaging waar je veel uit leert denk ik! Pienter ventje!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *